Coschap, Pilanesberg en Pech in het Krugerpark. Poging 2

11 juli 2016

Hee allemaal

Hier ben ik weer. Ik schrijf nu via een andere site omdat ik de andere site niet meer aan de praat kreeg. Ik heb het nog steeds vreselijk naar mijn zin hier. Ik zal op de blogs vooral veel schrijven over de weekenden. De coschapdagen zijn voor ons wel leuk maar is niet zo interessant om over te vertellen. Ik kan wel zeggen dat het hier in het ziekenhuis heel anders aan toe gaat dan in Nederland. En wat mogen we blij zijn dat we de zorg uit Nederland krijgen. Patiënten krijgen hier een afspraak voor een dag, zonder tijdstip. Het gevolg is dat er om 6 uur 's ochtends super veel mensen in de rij staan om naar binnen te kunnen. Het systeem werkt hier wie het eerst komt wie het eerst maalt. De eerste dag liepen we mee met een triage arts. Hij bepaalde hoe dringend een casus was en wanneer die persoon geholpen moest worden. Het kan dus zijn dat je komt en vervolgens over 2 weken pas mag terug komen. De arts zei letterlijk: Nee als ik ze allemaal moet helpen vandaag ben ik tot 6 uur bezig. Nou hiervan viel onze mond open. 6 uur is best een normale tijd in Nederland. Iris en ik keken de eerste week mee. In Nederland mag je als co-assistent best veel zelf doen maar helaas is dat hier een ander verhaal. We hebben de andere dagen nog operaties bijgewoond en mee gekeken op de poli. Ook heb ik zelf bloed mogen prikken, het ging gelukkig erg goed.
In het weekend hadden we de afscheidsbraai (soort bbq) van 2 andere studenten die weggingen. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna nog uitgegaan in Pretoria. De dag erna ben ik met een paar naar het voortrekkersmonument geweest. Dit is wel iets wat je gezien moet hebben wat als je hier in Pretoria bent. Het verhaal is het kort: De Nederlanders waren gevestigd in kaapstad. De britten kwamen hier ook waarna alle Nederlanders naar het binnenland vertrokken. In Pretoria konden ze een stuk land kopen van een of andere keizer/koning/rijke pief. Zo gezegd zo gedaan, totdat hij het toch terug wilde hebben en alle vrouwen en kinderen vermoordden. Daarna zijn de nederlanders en de zulu's (lokale bevolking) in gevecht gegaan en hebben de nederlanders gewonnen en is het vervelende mannetje verdwenen waardoor de rust terugkwam. Hiervoor het is monument gebouwd. Haha zoiets was het verhaal. (Thijs ik hoop dat ik het goed vertel, anders verbeter je me maar).
Op zondag zijn we naar Pilanesberg geweest, hiervan had ik al een paar foto's op facebook gezet. Wat was het mooi om al de wilde beesten in het echt te zien. We hebben oa. olifanten, giraffes, zebra's, springbokken, zwijnen, gnoe's, krokodillen, neushoorns en nijlpaarden gezien. De neushoorn en olifant hebben we zelfs op 2 meter afstand gezien.
Afgelopen weekend zijn we in het Krugerpark geweest. Helaas was het een peetje een pech weekend. Ik kan niet eens zeggen dat ik de big five heb gespot want de luipaarden lieten zich helaas niet zien. De lol begon vrijdagavond, we moesten op tijd terug zijn uit het park want de gate sloot om 17:30. We waren een paar keer verkeerd gereden waardoor we iets harder moesten rijden om op tijd te komen. Er stonden politiemensen die al onze 3 auto's hadden geflitst. Helaas konden we niet onder de boete uitkomen. Het was echt super stom want heel veel mensen die te hard reden kregen alleen een waarschuwing, maarja niets aan te doen. We moesten naar een receptie toe om te betalen. We werden met zwaailichten begeleid, echt gênant alsof we een of andere misdadigers waren. Nouja wel een ervaring zullen we maar zeggen. Toen we terugkwamen bij de lodge bleekt deze overboekt te zijn waardoor 4 van onze groep opeens in een tent moesten slapen ipv het gebouwtje waar we al inzaten. Dit kon er na die boete ook wel weer bij. Gelukkig hoefde we de tent niet te betalen omdat de schuld bij de eigenaar lag. De volgende dag in het Kruger begonnen we vol goede moed. We hadden leeuwen gespot en reden snel naar het plekje toe om ze beter te kunnen zien. Er stonden super veel auto's die ons zicht belemmerden. Iris dacht ik zet even een voet buiten de auto om te kijken of ik het dan beter kan zien. Hup daar was de agent: boete van 1500rand (ongeveer 80 euro). We gooide onze charmes in de strijd en vroegen of we alleen een waarschuwing mochten. Nee dat ging echt niet, totdat we zeiden dat we arme studenten waren. Zo, boete ingetrokken en de man gaf ons de perfecte plek om leeuwen te spotten. 's Middags hebben we in het park weer gebraaid. In de namiddag hadden we weer prijs. Een van de 3 auto's deed niks meer, en kon na 3 uur worden weggesleept. Ja hoor, dat kon er ook wel weer bij. Al met als zijn we goed thuisgekomen. Ik wist dat deze reis een groot avontuur zou worden en dat is nog maar eens bevestigd..
Tot de volgende keer!!
XX

Ps. Ik heb nieuwe foto's erbij geplaatst.