Op de helft

1 augustus 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw reisverhaal om jullie op de hoogte te houden. De tijd gaat super snel, ik zit alweer op de helft. Toch begin ik stiekem wel dingetjes uit Nederland te missen, maar gelukkig is het internet hier goed en kan ik gewoon in contact met jullie blijven. Vorige week ben ik eindelijk aan Oogheelkunde begonnen. De hele week bestond uit colleges. Ik had er niet al te veel van verwacht maar ik moet zeggen dat ze erg nuttig waren. Vandaag was de eerste dag op de poli. Mijn dag duurde welgeteld 3 uur. Je zou er bijna moe van worden. Op de poli sta je met 10 studenten om 1 patiënt heen, je mag als je wilt een vraag stellen en even het oog onderzoeken. Dit is natuurlijk super inefficiënt waardoor we maar 1 patiënt hebben gezien vandaag. Maar goed, misschien dat er nog verandering in komt en we meer zelfstandig aan de slag kunnen, al is het maar met anamneses afnemen.
Woensdag gaan de inwoners hier stemmen. Dit is een dag dat we thuis moeten blijven omdat het te gevaarlijk is op straat, dus dat doen we dan maar netjes.

Ik zal jullie nog even een update geven over de laatste paar weekenden. 3 weken geleden zijn we gaan quad rijden. Dat was echt super leuk. Ik was er helaas niet zo heel goed in maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben lekker veel zand gehapt :) De dag erna ben ik met een paar naar de botanische tuin geweest. Helaas stond nog niks in bloei dus dat was een beetje jammer. Maar sommige van ons hebben pokemons gevangen, ja helaas dat bestaat hier ook. Het weekend erna zijn we naar Kaapstad geweest. Dat is tot nu toe wel het hoogtepunt van mijn tijd hier. Het is daar echt suuuuuper mooi. We hebben wandelingen gedaan naar lions head en naar de tafelberg. De uitzichten zijn echt prachtig. Het waaide echt heel erg hard op de top maar we waren blij dat het goed weer was zodat we heel Kaapstad konden zien. De dag erna zijn we via Campsbay en Houtsbay (stranden) en via Bouldersbeach (strand waar pinguïns lopen) naar kaap de goede hoop gegaan. Het was erg gaaf om op het meest zuid/westelijkse deel van zuid-afrika te staan. Het bezoeken van Robbeneiland is helaas niet meer gelukt, maar door de verschillende tours door de stad hebben we toch het verhaal van Nelson Mandela meegekregen. 's Avonds hebben we een keer gegeten onder St George Cathedral. Dit is een kerk waar Desmund Tutu elke vrijdag nog de mis doet. Onder de kerk zit een jazz-club/restaurant, het was er erg gezellig met een bandje van 4 mannen met de gemiddelde leeftijd van 70.
Afgelopen vrijdag ben ik nog gaan 'wandelen met cheeta's'. Het was een heel mooi park maar helaas was de activiteit iets te toeristisch. We werden met een busje naar een omheind gebied gebracht. Hier kwam ook een auto aan waar een cheeta inzat. De cheeta had een tuigje om zodat ze konden ingrijpen mocht er wat gebeuren. Waarschijnlijk zou het dan toch al te laat zijn maar goed, beter iets dan niets. Vervolgens werden er steeds stukjes vlees voor de neus van de cheeta gegooid en konden wij hem aaien. Verrassend genoeg was het helemaal niet eng. Ze vertelde dat de cheeta geen verdovingsmiddel had gekregen, maarja zeker weten doe je het nooit natuurlijk. We hebben als het ware nog een hele fotoshoot gedaan.

Zo dit waren mijn avonturen weer, 'kort' maar krachtig. Ik zal er ook weer nieuwe foto's bijzetten.

1. Roel van der Mark:
    4 augustus 2016
    Ja Marthe, leuk hoor zo'n reisverslag, blijven we goed op de hoogte. Ben ik even blij dat ik niets aan mijn ogen mankeer, zou er niet aan moeten denken zoveel studenten om me heen te zien. Zou denken dat ik dubbel zag! Maak er nog een mooie periode van! Groetjes, Roel